Wij hebben een geweldig decembercadeau, speciaal voor jou! Neem snel een kijkje op onze actiepagina!

Fiets staat tegen een muur aan bij een voordeur.

‘Nederlanders blijven op Facebook ondanks schandaal’

Het facebook logo

Bright


09/05/2018
Facebook heeft in Nederland nog geen last van het dataschandaal en de oproep van Zondag met Lubach om het sociale netwerk te verlaten.

Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper na vergelijking van gebruikscijfers van Facebook van voor en na het dataschandaal met Cambridge Analytica.

In januari, twee maanden voor het schandaal, stond de Facebook-app nog op 73 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. In april lag dat aantal nog steeds ruim boven de 70 procent, waardoor volgens Telecompaper niet gesproken kan worden van een significante daling.

Wel minder waardering

Zowel in januari als in april gebruikten Nederlanders Facebook gemiddeld 25 dagen per maand. De gebruiker heeft wel steeds minder waardering voor Facebook, maar die trend werd al eerder ingezet.

Telecompaper ziet de waardering van de Facebook-app onder Nederlanders al sinds eind 2016 dalen. Dat geldt volgens de marktonderzoeker voor vrijwel alle apps voor sociale media en berichten. Zo worden ook Snapchat en WhatsApp steeds minder gewaardeerd.

Dataschandaal en Lubach

Sinds eind maart is Facebook verwikkeld in een schandaal, toen bleek dat het bedrijf Cambridge Analytica data van miljoenen gebruikers onrechtmatig had buitgemaakt. Facebook wist ervan, maar bracht het pas naar buiten nadat een klokkenluider aan de bel trok.

Gebruikers reageerden verontwaardigd en het satirische tv-programma Zondag met Lubach riep mensen op om hun Facebook-account te verwijderen. Zo'n tienduizend mensen deden dat uiteindelijk, van de pakweg 30.000 mensen die zeiden mee te doen aan de actie. Dat is nog geen 0,1 procent van het totaal van circa 11 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers.

Telecompaper baseert de cijfers op eigen onderzoek onder bijna 9.800 respondenten in de leeftijdsgroepen tussen 12 en 80 jaar, die doorlopend worden ondervraagd over hun gebruik van media en elektronica.

Terug