Op Koningsdag, 27 april 2024, zijn wij gesloten. Vul ons online formulier in, dan nemen wij maandag 29 april contact met je op.

Bel ons Maak een afspraak
Direct contact?



Internetbankieren is razend populair en in Nederland gelukkig behoorlijk veilig. Toch komt fraude helaas voor en zijn er altijd internetcriminelen die beveiligingscodes en andere bankgegevens proberen te achterhalen.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt? En hoe kun je het deze internetcriminelen zo moeilijk mogelijk maken?

Voorkom fraude!

De Consumentenbond en De Nederlandse Vereniging van Banken hebben een aantal regels opgesteld voor veilig internetbankieren. Zo verminder je de kans dat je slachtoffer wordt!

  1. Zorg voor een goede beveiliging van je apparatuur.
  2. Internetbankieren kan via je computer, tablet of smartphone. Het is daarom van groot belang dat je deze apparaten goed beveiligt. Gebruik altijd de laatste versie van je besturingssysteem, installeer een firewall en een virusscanner en gebruik voor elk apparaat en elk van je accounts een uniek, sterk wachtwoord.

  3. Wees voorzichtig met je persoonlijke gegevens.
  4. Internetcriminelen proberen regelmatig toegang te krijgen tot bankgegevens en andere persoonlijke informatie door phishing per telefoon of per e-mail. Zij doen zich voor als betrouwbare instanties, bijvoorbeeld je bank. Zo sturen zij phishingmails of sms’jes met het verzoek om persoonlijke gegevens, zoals je rekeningnummer of beveiligingscodes in te voeren op een website.

    Blijf altijd je gezonde verstand gebruiken en onthoud vooral dat banken nooit per mail of telefoon om belangrijke en persoonlijke gegevens vragen! (lees hier meer over Phishing)

  5. Zorg voor een veilige internetverbinding.
  6. Internetbankier alleen als je gebruik maakt van een veilige https-verbinding en internetbankier bij voorkeur niet als je verbonden bent met een beveiligd of onbeveiligd openbaar wifi-netwerk, bijvoorbeeld in een hotel of restaurant.

  7. Controleer je bankrekening regelmatig.
  8. Controleer minimaal eens in de twee weken of je rekeninginformatie klopt.

  9. Meld incidenten direct bij je bank.
  10. Heb je een phishingmail ontvangen? Klopt je rekeninginformatie niet? Ben je een bankpas verloren? Of heb je je bankgegevens ergens ingevuld? Neem dan altijd direct contact op met je bank!

Geef hackers geen kans!

Wil je meer weten over de mogelijkheden hoe je veilig kunt internetbankieren? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het beveiligen van je apparaten? Onze studenten helpen je natuurlijk graag om zo veilig mogelijk online te zijn. Zij fixen het wel!

Maak een afspraak

Terug
Veilig internetbankieren